Wie een rijbewijs heeft, weet dat je autorijden niet uit een boekje leert. Goed leren rijden is een kwestie van veel achter het stuur zitten, eerst met een instructeur naast je, later zelfstandig. In ons dagelijks werk leren we niet anders.
In de jaren '90 van de vorige eeuw publiceerden Morgan McCall en zijn collega's van het Center for Creative Leadership hun invloedrijke 70-20-10 model. In dat model beschrijven ze hoe professionals leren: 70% door werk uit te voeren, 20% van anderen (collega's, de baas), en 10% in opleidingen of door zelfstudie.
Je zou dat kunnen opvatten als een pleidooi tegen het volgen van opleidingen, die blijkbaar slechts 10% aan een leerervaring toevoegen, maar het ligt iets genuanceerder. Het onderzoek van McCall laat namelijk zien dat het leren pas plaatsvindt als mensen nieuwe werkwijzen uitproberen, met nieuw gedrag oefenen of nieuwe methoden en technieken inzetten. En die nieuwe werkwijzen, gedrag en methoden leer je veelal in die laatste 10%. De uren in een klaslokaal werken als een hefboom die het leren op de werkvloer in gang zetten en mogelijk maken.
De opleidingen van Cibit spelen daarop in. Een van onze principes is dat elke opleiding een flinke klassikale component kent. Door cursisten weg te halen uit hun werkomgeving, wordt het makkelijker om oud gedrag los te laten en te experimenteren met iets nieuws.
Voor elke klas staat een stevige docent die dagelijks in de praktijk ervaart waarover hij les geeft. Verhalen uit de praktijk blijven veel beter hangen dan sec de modellen en theorie. Door cursisten uit te nodigen om ook hun eigen verhalen te vertellen, wordt het leereffect nog vergroot: iedereen wordt deelnemer én docent. Je leert het meest van wat je een ander leert.
Een ander leidend principe in onze opleidingen is: 'niet gedaan is niet geleerd'. Alleen kennis tot je nemen, is niet voldoende. Je moet met de stof stoeien om het echt tot je te nemen. Daarom wordt een groot deel van de tijd in het klaslokaal besteed aan workshops, serious games, casussen en allerlei andere interactieve werkvormen. Dan vallen de kwartjes, dan worden nieuwe inzichten opgedaan en nieuwe vaardigheden geleerd die op de werkvloer toegepast kunnen worden. Wie dieper in de theorie wil duiken, reiken we extra materiaal aan om in eigen tempo te bestuderen.
In een aantal open opleidingen wordt het leren op de werkvloer nog sterker verweven met het leren in het klaslokaal. Cursisten voeren dan een opdracht uit in hun eigen praktijk en krijgen feedback en ondersteuning van elkaar en van de docent. Het mes snijdt aan twee kanten: de cursist past het geleerde direct toe en het levert een bruikbaar resultaat op voor zijn organisatie.
In in-company maatwerkopleidingen gaan we vaak nog een stap verder. Naast huiswerk en praktijkopdrachten, zetten we dan ook coaching in, we richten meester-gezel-structuren in of organiseren intervisie om lang na de opleiding door te blijven leren van elkaar en op de werkvloer.
Dat deze manier van opleiden een hoog rendement oplevert, zien we terug in de hoge waardering van onze cursisten, waarvan velen contact houden of later terugkomen voor een nieuwe opleiding. Want je raakt nooit uitgeleerd. Voor meer informatie neem contact met ons op: info@cibit.nl of 030 – 230 89 00.