8,4 / 10 201 beoordelingen op Springest
030-2308900 info@cibit.nl

Decentrale Digitale Strategie

Veel organisaties worstelen met het vertalen van hun strategie naar de dagelijkse gang van zaken. In deze blog bespreek ik de relatie tussen strategie en de toenemende decentralisatie van besluitvorming bij digitalisering. Strategie is in het perspectief van veel mensen iets voor het topmanagement maar hoe gaat het als er steeds meer gedecentraliseerd wordt?  

Om te beginnen is het goed om te definiëren wat strategie is: de aanpak om missie en visie te realiseren. Strategie omvat de doelstellingen en de keuzen (klanten, producten, organisatie, technologie, waarde en budget) om deze bereiken in de context waarin de organisatie zich bevindt. Het strategisch niveau zien we als het niveau waarop een organisatie de strategie bepaalt voor de lange termijn. Het strategisch niveau is dan vanuit een traditioneel perspectief bestemd voor het topmanagement. Als Cibit zijn we ervan overtuigd dat het strategisch niveau niet alleen voor het topmanagement is als je graag wil dat strategie wordt gevolgd 

Zeker tegenwoordig is decentralisatie van besluitvorming een thema binnen organisaties. Dit is een reactie op de toenemende complexiteit van het werk en deze toenemende complexiteit is onder andere een gevolg van digitalisering. We knopen alles aan elkaar. De complexiteit wordt bepaald door de grote hoeveelheid relaties tussen afdelingen en de gebruikte IT systemen. En we willen daarbij ook nog klantgericht werken. Daarbij komt nog de behoefte om optimaal en veilig gebruik te maken van bedrijfsbrede assets (zoals data) en nieuwe technologie. We kunnen dus niet alles decentraal oplossen maar hebben wel duidelijk verwachtingen van decentralisatie: betere en snellere besluitvorming  

De stelling dat strategie voor het topmanagement is, is met de noodzakelijke toenemende decentralisatie niet vol te houden. De kennis om te bepalen waar je als organisatie staat is onvoldoende aanwezig bij het topmanagement en Enterprise architecten maar ligt bij de mensen die er dagelijks mee bezig zijn. Ook in het afwegen tussen de verschillende strategische opties is kennis vanuit de operatie nodig om goed de impact te kunnen bepalen. Maar belangrijker nog: om meer, betere en snellere besluiten te nemen bij decentralisatie vragen medewerkers niet alleen om acties en keuzen uit de strategie. Ze willen de achterliggende doelstellingen en overwegingen begrijpen om, binnen hun eigen verantwoordelijkheid, besluiten te nemen in de dagelijkse gang van zaken die ook een vertaling zijn vanuit de strategie. 

Decentralisatie en strategie hebben dus een duidelijke wisselwerking. De wijze waarop een organisatie een digitale strategie formuleert moet aansluiten op de organisatiecultuur en (decentrale) structuur. Het topmanagement moet niet richting geven vanuit inhoud alleen maar meer vanuit de breedte van de organisatie, de afweging tussen doelstellingen en budgetten en op visie voor de lange termijn. 

DEEL DIT ARTIKEL
VOLG ONZE BLOGS

Gerelateerde blog artikelen

  • White Paper - van Digitale Strategie naar Waarde

    De implementatie van tactische en strategische sturing van agile teams. 

    Agile teams en de organisatiestrategie aan elkaar verbinden is een uitdaging. Want agile teams vragen decentrale besluitvorming en verantwoordelijkheden. Maar hoe draagt het team bij aan de organisatie als geheel?





    Lees verder
  • Blog: ​Strategische thema’s – wat gaat er mis?

    Strategische thema’s: veel medewerkers binnen commerciële - en/of overheidsorganisaties zijn ze tegengekomen in hun werk. Ze komen ze tegen als uitgelegd wordt waar de organisatie zich de komende kwartalen en/of jaren op gaat richten. Het zijn ‘dingen’ die de organisatie belangrijk vindt, zo belangrijk zelfs dat het een organisatiebreed thema is en er op strategisch niveau ... 

    Lees verder
  • Webinar Portfolio management - welk portfolio manage je?

    Wij vinden dat een organisatie in een digitale wereld geen Agile projecten maar een Agile werkwijze zonder projecten nodig heeft. Een continue flow met een toegespitste organisatie, bestaande uit groepen van Agile teams.

    Lees verder
  • Agile vs. Contract: gaat het samen?

    Een Agile manier van werken en contractafspraken met opdrachtnemers geven vaak aanleiding tot hoogoplopende discussies. 

    Lees verder
  • Pas op voor Silo-denken

    In de huidige digitale transformatie spelen data en organisatiestructuur een cruciale rol. Het risico bestaat dat we data beheren en organiseren met een verouderde mindset, wat kan leiden tot nieuwe silo’s binnen de organisatie. Dit belemmert niet alleen de verspreiding van waardevolle inzichten, maar vermindert ook de efficiëntie en reactiesnelheid.

    Lees verder
  • White paper - Datagedreven organisaties

    Alle organisaties werken met data. Sinds er computers zijn wordt er data digitaal opgeslagen, verwerkt en gebruikt. Door de digitale beschikbaarheid van data en de toepassing van statistiek en algoritmes kunnen organisaties betere inzichten krijgen en betere beslissingen nemen. Wat verschillen datagedreven organisaties van organisaties die data hebben?

    Lees verder
  • White paper - Organisatieverbetering: van uitdagingen tot meetbare effecten

    Een digitale transformatie is meer dan het overgaan op agile werkwijzen en het digitaliseren van systemen, processen en procedures. Het vraagt vooral om een andere manier van denken en handelen, een cultuurverandering en een andere houding en gedrag van de medewerkers. 

    Lees verder
  • White paper - Rol van de architect in een digitale transformatie

    De toenemende digitalisering en de veranderingen in werkwijze hebben impact op de rol van de architect. In dit white paper wordt eerst kort ingegaan op de nieuwe werkwijze, vervolgens op de veranderingen in de rol en daarna op organisatorische veranderingen die ook impact hebben. 

    Lees verder

Cookies op de website van Cibit

Wij plaatsen functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren, analytische cookies
waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten en cookies van derden voor het weergeven van emdeded
media (YouTube en GoogleMaps) Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren:

Meer informatie